Zelfregulatie

Gepubliceerd op 24 januari 2020 om 16:37

Zelfregulatie en zelfzorg

Gisteren vertelde ik dat het van essentieel belang is om vanuit al je poriën rust uit te stralen (verbaal en non-verbaal) om escalatie van een conflict te voorkomen.


Dit geldt ook voor de situaties waarin je kind overstuur is (wat zich vaak toont in minder aangenaam gedrag.)
Zelfregulatie 'in the heat of the moment' is niet evident, maar het kan. Tijdens mijn lezing geef ik hier heel concrete trucjes voor. Maar dit vraagt oefening tijdens rustige momenten.


Een heel wijze vrouw vertelde me eens: 'Je leert ook niet fietsen wanneer je vijf minuten voor sluitingstijd snel naar de bakker moet voor een brood. Je leert fietsen wanneer je in volle rust bent, zodat het een automatisme is tegen dat je in stressvolle situatie bent.'
En dit bestaat in de kleine dingen. Gistermorgen moest ik naar de tandarts om een gaatje te laten vullen. Zelfs nu ik volwassen ben gaat mijn lijf hier nog steeds van in stress (voor ik moet vertrekken en tijdens de behandeling.) Ik merk dit op doordat ik helaas 's morgens kort van stof ben tegen mijn aller-dierbaarsten. In de wachtkamer voel ik mijn hart sneller slaan, op de tandartsstoel heb ik zweterige handen en zitten letterlijk al mijn spieren in een vorm van kramp. Ik probeer ze bewust te ontspannen, maar onbewust schiet ik toch in de verkrampte houding.


Bij thuiskomst zorg ik dat mijn lichaam weer in staat van rust komt. Mijn ideale manier is heerlijk dansen in de woonkamer. De flow brengt me weer in een staat van rust en verbinding. Had ik dit niet gedaan, is de kans reëel dat ik kribbig en kortaf was gebleven. En dat wil ik mijn dierbaren (en mezelf) niet aandoen.
Maar voor iedereen is er een andere snelle route naar die staat van rust. Het is belangrijk om die te kennen en die in te zetten wanneer het nodig is.

 

Verder zorg ik dat ik de vormen van zelfzorg waarvan bewezen is dat ze heel goed zijn voor je mentale welzijn vast in mijn week staan ingepland:

1) Beweging
- Een keer Pilates per week: Dit is het klein onderhoud van mijn lijf. Alles wordt gesmeerd, gevoed (door extra zuurstof) en ik werk aan mijn innerlijke kracht.
- Een keer Zumba per week. Dit is mijn uitlaatklep, een uur pure fun. Hier kijk ik echt naar uit.
- Een tot twee keer per week train ik thuis op onze crosstrainer. Ik combineer dat met het kijken van een aflevering van mijn favoriete serie op Netflix. Ik heb een sterke afspraak met mezelf: als ik wil Netflixen, moet ik op de crosstrainer 🙂

 

2) Natuur
- Ik probeer samen met de kindjes minimum een keer per week de natuur in te trekken.
- Ik ga elke week een half uurtje het bos in met mijn zus. We merkten wel dat als we het niet blokkeren in onze agenda, dit erbij inschiet. Dus ook hier is het van essentieel belang om dit vast in de agenda te zetten.

 

3) Tijd met mijn man
Ik probeer maandelijks (en voor mij mag dit echt nog opgeschroefd worden, dat is mijn voornemen voor 2020) iets leuks te doen met mijn man (uiteten, sauna, ...)

 

4) En op tijd en stond B.E.N.- tijd natuurlijk 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.