Weekstructuur

Gepubliceerd op 17 maart 2020 om 21:24

Gisteren gaf ik een concreet voorbeeld van een dagstructuur. Hier nog een post over een weekstructuur zoals wij die altijd gebruiken, ook in niet-Coronatijden.

Wij kiezen thuis om het systeem van school te gebruiken.Maan- dag, dinsdag dikke olifant,.. Hoe meer kindjes school en thuis als een voelen, hoe meer eenduidig de wereld voor hen lijkt.
Op de weekstructuur duiden we de hobby's aan (zaterdag is dansdag bv). Verder zeg ik in mijn lezingen dat het belangrijk is om na een schooldag bewust even weer verbinding te maken (bv. door samen even een theemoment te houden) en elke dag even tijd te maken om oogcontact te maken, aan te raken, samen te spelen, samen dingen te doen.
Ik combineer deze twee graag. Na school mogen de kindjes de themazak van die dag gaan halen die op het weekoverzicht staat afgebeeld.
- voelzak met sensorische spelletjes om ze goed in hun lijf te laten zitten en na een dag school hun zenuwstelsel te kalmeren
- beweegzak met allemaal leuke yoga- spelletjes en dergelijke ( verbinding+ goed in hun lijf)
- muziekzak met instrumenten en boeken met kinderliedjes om samen te zingen ( verbinding + kalmeert het zenuwstelsel.)
- emotiezak met boekjes, cd's en spelletjes rond emoties. Dit om hen leren emoties te herkennen en benoemen.
- massagezak met allerlei hulpmiddelen om een fijne massage te geven

 

Het spelen creëert verbinding en is vaak een toegangspoort naar gesprekjes over wat die dag is gebeurd.

Natuurlijk kan ik ze niet elke dag afhalen aan de schoolpoort. Op dagen waarop ik werk, doen we dit na het avondeten meestal.

Dit is uiteraard gewoon wat voor ons werkt. Ik ben me zeer bewust dat dit niet voor elk gezin haalbaar/ fijn is. Het is louter ter voorbeeld hoe een week vaste structuur kan hebben

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.